Fra fellestid onsdag kl. 14:00-16:00
«Vi er igang her. Lærer A kom 7 minutter for sent. Lærer B kom 14.30. Lærer K er borte fordi hun har elevsamtaler i fellestiden. Lærer D har ikke med seg nødvendig utstyr. Lærer M, H og S har ikke forberedt seg på tema for økten. Lærer R og Lærer M jobber ikke, de sitter på mobilen. Lærer J har sovnet og vipper med hodet. Lærer N retter prøver og følger ikke med»
Rektor kommer med informasjon om et nytt vurderingsverktøy som skal tas i bruk. Det blir kaos og uro og fellestiden avsluttes slik:
Rektor kommer med informasjon om et nytt vurderingsverktøy som skal tas i bruk. Det blir kaos og uro og fellestiden avsluttes slik:
«Nå krangler Lærer R og Lærer S høyt med rektor. Lærer D kaller rektor for tulling. Han stønner oppgitt, lager plystrelyder og forlater personalrommet. Lærer J våkner, nikker og sier han er enig med rektor. Lærer B og Lærer R diskuterer om Lærer B skal jobbe. Lærer M legger bort mobilen og begynner å jobbe. Lærer K har vært innom, men gått igjen fordi hun må hente i barnehagen. Nå må rektor avslutte fellestiden»
Noe av det viktigste i norsk skole er å få til det kollektive utviklingsarbeidet og min viktigste jobb som skoleleder er å lede lærernes læring. Det er også en av de viktigste faktorene for elevens læring. Det er svært vanskelig å få til slik systemet er i dag.
Christine (skoleleder som bruker ytringsfriheten for å kritisere "systemet")
Noe av det viktigste i norsk skole er å få til det kollektive utviklingsarbeidet og min viktigste jobb som skoleleder er å lede lærernes læring. Det er også en av de viktigste faktorene for elevens læring. Det er svært vanskelig å få til slik systemet er i dag.
Christine (skoleleder som bruker ytringsfriheten for å kritisere "systemet")
PS. Jeg vil bare understreke at dette er en fiktiv situasjon, og ikke et sitat fra en virkelig fellestid på skolen jeg jobbet som skoleleder. Det er mitt ansvar som leder å skape et godt læringsmiljø uansett hva slags lærere jeg måtte ha i staben. Det er ikke greit for en leder å skrive slikt om lærerne, og dermed ikke greit for en lærer å skrive slikt om elever.
Hei. Humoristisk skrevet, men jeg er direkte uenig med deg i siste påstand om at man ikke kan skrive slikt. Hvis du/rektor i gitte fiktive tilfelle hadde (ved gjentatte ganger) tatt opp utfordringene til de ansatte som faktisk kommer for sent, ikke jobber, ikke lytter, og kommer med personlig angrep og ikke saklig kritikk; så er det lov å fremme å skrive slikt også for offentligheten for å synliggjøre utfordringene ved møtekultur på din (og dermed kanskje flere) sin arbeidsplass. Det fremmer nok ikke læringsmiljøet i kollegiet på kort sikt; eller styrker tilliten til de ansatte (på samme måte som Malkenes utspill ikke nødvendigvis gjør det på kort sikt heller). Men om du mener at direkte synliggjøring av observasjoner i offentligheten ikke er greit; da blir vi for lett krenket, og vi må våge å ytre oss. Vi må våge å kommentere verden slik vi ser den for å utvikle den. Du som leder kan i dette fiktive eksemplet selvfølgelig først snakke med dine ansatte om hvorfor de kommer for sent; prioriterer annerledes, ikke lytter; og samtidig si noe om hva som er dine forventninger inn mot deres stillingsinstruks. Man kan kreve (også fra lærere); særlig hvis man gjør det med tillit og i dialog. Som lærer forsøker jeg i hvert fall direkte dialog med mine elever først; før jeg går et hakk opp i systemet. Deretter er det naturlig å gå utenfor ledelsesleddet; om man ikke blir møtt der heller. Det er jo nettopp det som skjer i Oslo nå, det er mange som ikke føler seg respektert og hørt av lærerne (og trykkokeren har jo stått på en stund).
SvarSlettDette er selvsagt ikke en vurdering av deg som blogger eller leder; bare en hel normal kritikk av en påstand du kommer med fordi jeg er grunnleggende uenig i ditt syn.
Ha en fin dag videre.
Hilsen
Petter W. Hansen
-Lærer som av og til må dra og hente i barnehagen fem minutter før møtetiden er ferdig fordi kona kan ha senvakt i barnehagen og jeg jobber langt unna egen hjemmeadresse.
- Lærer som av og til sitter på macen og skriver fravær fordi lederne gjennomgår informasjon i fellesmøtet de har har sendt på mail tidligere som jeg har lest
- Lærer som av og til skyter budbringeren i ledelsen fordi fylket innfører tullete ordninger som ikke har rot i virkelig praksis
- Lærer som av og til er så lite fokusert fordi jeg er sliten av en spennende og full undervisningsdag; og derfor ikke klarer å følge med på fellesmøte selv om jeg burde gjøre det.
Takk for en saklig og god tilbakemelding. Men jeg mener fortsatt at læreryrket er så spesielt, og at maktforholdet er så skjevt, at man ikke kan gjengi en virkelig situasjon på riksdekkende TV. Men dette handler ikke om ytringsfrihet eller krenkelser, men om en vurdering av elevenes læreingsmiljø i denne ene klassen.
SvarSlett