30. september i år
la regjeringen fram sin strategi for satsning på
skolen. Den har de har kalt
Lærerløftet - På lag for kunnskapsskolen
I innledningen skriver kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen:
"Til tross for at vi investerer mye i utdanning, er resultatene på flere fagområder midt på treet når vi sammenligner oss med andre land. Mange elever går ut av ungdomsskolen uten å ha lært seg å lese, skrive og regne skikkelig. Én av syv norsklærere og én av fem matematikklærere i grunnskolen har ingen fordypning i faget de underviser i. I engelsk mangler fire av ti lærere studiepoeng. Det er heller ingen sterke tradisjoner for faglige tilbakemeldinger mellom lærere og ledere i skolen.
Derfor vil regjeringen ha en ny satsing på kunnskapsskolen.
Skolen skal gi alle en god start i livet, bidra til sosial utjevning og sikre
norsk arbeidsliv og velferd. Skolen skal gjøre både samfunnet og
hvert enkelt barn rustet for fremtiden. Da må
alle få med
seg den kunnskapen de trenger."
(www.regjeringen.no: Lærerløftet - På lag for
kunnskapsskolen, Kunnskapsdepartementet 2014)
Kunnskapsministeren lanserer videre fem overordnede tiltak
som skal styrke kunnskapsskolen:
•
Praksisnær 5-årig lærerutdanning• Skjerpede opptakskrav til lærerutdanningen
• Krav om at alle lærere skal ha fordypning for å undervise i de mest sentrale fagene
• Økt satsing på etter- og videreutdanning og skolebaserte utviklingstiltak
• Pilot for å skape flere karriereveier i skolen
Kravet om at alle lærere
skal ha en fordypning for å
undervise i de mest sentrale fagene, skal også gjelde de lærerne som har tatt utdannelse før 1. januar 2014.
Det vil si at de om lag 38 000 lærerne
som i dag underviser uten den rette fordypningen må (enten de vil eller ikke) ta
etterutdanning.
Samtidig med kunnskapsministerens kunngjøring sitter jeg på skolebenken på BI for å utdanne meg til å bli en bedre skoleleder.
Der bl.a. Anders Dysvik foreleser ut fra boka "Lønnsomhet gjennom menneskelige
ressurser med evidensbasert HR". Vi har kommet til området
kompetanseutvikling og det er i delemnet trenings- og utviklingstiltak jeg gjør meg noen betraktninger.
Disse betraktningene fører
til følgende
problemstilling:
Vil kravet om at alle lærere
skal ha fordypning for å undervise i de mest sentrale fagene føre
til at vi får bedre lærere?
Først
litt fakta fra forelesningen.
Jeg velger å
bruke samme definisjon på
trenings- og utviklingstiltak som Kuvaas og Dysvik (2008):
"Trenings- og utviklingstiltak defineres som
systematiske lærings-
og utviklingstiltak med det formål
å forbedre
individuelle, gruppemessige og organisatoriske prestasjoner i arbeidssammenheng
(Kraiger og Ford 2007, s. 281)"
Kuvaas og Dysvik (2008) deler trenings- og
utviklingstiltakene inn i to kategorier:
-
Den første
og mest utbredte formen i norske organisasjoner er internopplæring uten formelle
evalueringer (Nordhaug 2004; Nyen og Skule, 2005). Dette er tiltak eller
samlinger som både
kan være
obligatoriske eller frivillige og som gjennom tester kan føre til interne
sertifiseringer.
-
Den andre og mindre utbredte, men økende kategorien,
er formell eksamensorientert utvikling som kan resultere i formell kompetanse
(Nordhaug, 2004).
Videre skriver Kuvaas og Dysvik (2008) at det er i hovedsak tre områder som kan skape variasjon i utbytte:
- individuelle egenskaper
- egenskaper ved arbeidsmiljøet
- egenskaper ved tiltaket
Det er i området
individuelle egenskaper jeg tror hovedutfordringen vår ligger. Derfor velger jeg å gå litt dypere inn i
dette.
Kuvaas og Dysvik (2008) hevder på bakgrunn av flere funn (som jeg ikke har
tenkt å gå inn på her) at
demografiske faktorer (alder, kjønn,
etc.) ikke er avgjørende
for å forklare
variasjon i utbytte av trenings- og utviklingstiltak (Kuvaas og Dysvik 2008, s.
96). De hevder derimot at generelt evnenivå,
er sterkt positivt relatert til både
jobbprestasjoner og kunnskaps- og ferdighetstilegnelse innen trenings- og
utviklingstiltak (Kuvaas og Dysvik 2008, s. 96). Når innholdet i trenings- og
utviklingstiltakene øker
i kompleksitet, blir i tillegg sammenhengene enda sterkere (Colquitt et al.,
2000). Jeg mener lærere
generelt har et høyt
evnenivå og at
innholdet i en etter- og videreutdanning for lærere
er komplekse. Derfor vil de aller fleste lærere
ha et godt utgangspunkt for å
oppnå læring. Jeg mener på bakgrunn av dette
at det er et veldig godt tiltak for å
utvikle lærerne
som ønsker
etterutdanning. Det vil føre
til følelse av
å bli satset på og vil skape større affektiv
organisasjonsforpliktelse.
Det at man investerer i medarbeiderne, har altså en positiv effekt.
Dette viser studiene til Kuvaas og Dysvik (2008). Opplevelsen av å bli investert i,
samt gitt gode muligheter til trenings- og utviklingstiltak, er sterkt positivt
relatert til både
indre motivasjon og en sosial relasjon til organisasjonen (Dysvik og Kuvaas,
2008; Dysvik og Kuvaas, 2009). Dette betyr at man får mer motiverte medarbeidere ved å oppfylle deres ønske om utvikling
og dermed oppnår
positiv effekt av trenings- og utviklingstiltaket selv når kunnskapen de tilegner seg ikke er
direkte overførbar
til bedriften. Så langt
er jeg svært
positiv til strategien. Men det er noe som etter min mening skurrer...
Det kan virke som kunnskapsministeren mener at eneste
grunn til at resultatene uteblir er manglende fagkunnskaper hos lærerne. Dette tror
jeg kan være en
av årsakene i
noen tilfeller, men jeg tror det er mange flere faktorer å ta hensyn til. Det
kan også virke
som om gjennomføringen
ikke helt er gjennomtenkt.
Gjennom min deltakelse på
BI har jeg tilegnet meg ny kunnskap (håper
jeg i hvert fall). Etter min oppfatning av forpliktelsesbasert HR (se blogg om
HR, indre og ytre motivasjon og lokale lønnsforhandlinger)
er hovedprinsippet at medarbeiderne i utgangspunktet ønsker å
lykkes i jobben. Faktorene som bidrar til dette er grad av indre motivasjon,
ekstrarolleadferd og affektiv organisasjonsforpliktelse. Det vil si at
motivasjon er en meget viktig faktor. Motivasjon er også en viktig faktor for læring.
Kuvaas og Dysvik viser til Tomas (2002) sin påstand: "En viktig egenskap når det gjelder
deltakelse, tilegnelse og anvendelse fra trenings- og utviklingstiltak, kan være medarbeidernes
jobbrelaterte indre motivasjon"
(Kuvaas og Dysvik 2008, s. 99).
De hevder at det er få
studier som har målt
dette i jobbsituasjoner, men sammenlikner med studier gjort i skolesammenheng.
De viser blant annet til en studie av 740 elever fra 54 klasser hvor studien
viste at jo mer ytre motivert elevene var til å
lese i fjerde klasse, jo svakere leseferdigheter hadde de i sjette
klasse. Indre motivasjon som elevene hadde i fjerde klasse, gjorde at elevene
leste mer, som igjen resulterte i bedre leseferdigheter i sjette klasse
(Becker, McElvany og Kortenbruck, 2010). Noen vil nok stille spørsmål om funn på barn nødvendigvis kan
overføres på voksne. Min mening
er at motivasjon er et av de viktigste elementene for at det skal foregå læring. Dette
samsvarer også med
hva min pedagogikklærer
på lærerskolen
underviste. Mitt spørsmål blir; hva gjør vi med de som
ikke vil delta på etterutdanning?
Indre motivasjon er også
viktig for utbytte av trenings- og utviklingstiltakene fordi det moderer
sammenhengen mellom trenings- og utviklingstiltak og arbeidsprestasjoner. Dette
viser blant annet en undersøkelse
hvor man fant at høyt
motiverte traineer jobber mer og bedre uavhengig av deres opplevelse av
kvalitet på traineeprogrammet
(Dysvik, Kuvaas og Buch, 2010). Dette viser igjen hvor viktig indre motivasjon
er for trenings- og utviklingsarbeid.
Og det er mer...
Nok en studie som Kuvaas og Dysvik (2008) nevner er en
metaanalyse av 89 studier av overføring
av innhold fra trenings- og utviklingstiltak til jobb (transfer of training).
Denne viser at de viktigste kildene til overføring
er generelt evnenivå,
personlighetstrekket samvittighetsfullhet, at deltakelsen er frivillig (eller
basert på en
form for overbevisning), subjektiv mestringsevne samt et støttende arbeidsklima
(Blume, Ford, Baldwin og Huang, 2010). Frivillighet er altså en av fem viktige
forutsetninger som må
være
til stede.
Til slutt vil jeg også
nevne nok et viktig poeng. Kuvaas og Dysvik (2008) viser til at når man kontrollerer
for deltakernes tidligere jobbprestasjoner, finner man ofte at de som gjør jobben sin bedre etter
deltakelse på trenings-
og utviklingstiltak, også
gjorde en god jobb før
de deltok (Maurer et al., 2003). Dette indikerer at de som allerede er gode i
jobben sin vil ha mest utbytte av tiltakene. Men det er vel ikke disse
arbeidstakerne vi først
og fremst vil nå?
La oss si at vi har en velfungerende lærer som har jobbet
rundt 20 år.
Denne læreren
er fornøyd med
skolehverdagen og har verken tid, lyst eller ser behovet for etterutdanning. Læreren underviser i
et av fagene hvor kravet er 60 studiepoeng, men har kun 30 studiepoeng. Læreren er i dag
rundt 50 år.
Han eller hun skal da innen ti år
ta etterutdanning hvis han eller hun har lyst til å fortsette sin undervising i faget. Hva skjer da om nærmere
ti år og
personen ikke har tatt etterutdanning? Han eller hun er da rundt 60 og i
slutten av sin yrkeskariere. Da er det to alternativer: Læreren tvinges til
etterutdanning eller nektes å
undervise i faget. Er dette realistisk? Eller ønskelig?
Regjeringens strategi har etter min mening veldig mange
positive innslag. Det er fantastisk at de som har motivasjon og lyst kan delta
i etterutdanning. Dette vil heve resultatene i skolen og øke læringstrykket. Ikke
nødvendigvis
fordi kunnskapsnivået
heves, men fordi det fører
til refleksjon rundt hva som fremmer læring.
Lærere som er
motiverte for etterutdanning er det mange av, og det er nok kun et fåtall som ikke vil
delta. Evnenivået
til lærerne er
høyt og de
aller fleste lærere
etterlyser muligheten til å
etterutdanne seg. Men jeg tror det er viktig å lytte til lærernes opplevde behov. Kun da vil man
oppnå den
indre motivasjonen man ønsker.
For å få best mulige lærere med best mulig
resultat må vi
innse at frivillighet er en av faktorene.
At den faglige bakgrunnen til lærerne er viktig, er det ingen tvil om.
Men er det ikke lærere
som Taylor i klippet under vi vil ha? Og jeg må
si at jeg har møtt
mange av dem på min
vei, både med
30, 60 og 90 studiepoeng i fagene de underviser i. Jeg har til og med møtt lærere med hovedfag.
Vi må ta
hensyn til individene og tilpasse trenings- og utviklingstiltakene deretter!
Får du ikke opp videoen Klikk her!
Referanser:
Kuvaas, B og Dysvik, A (2008) Lønnsomhet gjennom menneskelige ressurser. Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS
www.regjeringen.no. Lærerløftet - På lag for kunnskapskolen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar